Thursday, February 18, 2010

Perempuan & Masakan





Perempuan & Masakan memang sinonim.Macam bagai isi & kuku?! Mungkin jgk?! Eh,entahlerr.Aku tibai jerr neh.Aku rasa menyesal pemeriksa paper SPM,bagi aku A1.Haha.Okay2! Berbalik pada topik tadi.Memang perempuan selalu dikaitkan dengan masak-memasak neh.Kalau kita renung balik masa kecik-kecik dulu mainan bdk perempuan yang paling fames ialah "main masak-masak".Habes la daun-daun pokok tepi rumah dipetiknya.Hee.


Aku tanak cerita pasal orang len tapi ini lebih fokus pada diri aku sendiri.Aku mula pegang senduk masa Tingkatan 4.Okay-okay aku tawu agak terlambat.Aku rasa perempuan lain dari darjah lagi dah pandai goreng ikan kowt.Hm,to be honest,aku memang tak berapa pandai memasak.Bukanlah tak reti langsung.Tapi tak berapa reti lahh.Aku lagi senang menghafaz sejarah dari menghafaz resepi-resepi masakan.Aku pun tak tahu kenapa.Padahal bila aku tengok mak aku masak,simple je pun.Tapi cube try sendiri tengok? Jahanam!

Aku penah dengar orang cakap kalau pasangan tu 2 2 pandai dalam sesuatu bab,nanti anak mereka ta se"pro" mereka lahh.Tapi ta tahu lahh sejauh mana kebenaran ayat neh.Terpulang lahh kt korang nk menilai macammana.Aku ingat lagi masa sekolah dulu,selalu kene bebel dengan parents sbb math dapat teruk.Diorang selalu kata masa diorg sekolah dulu tak pernah dapat math 98 kebawah.Tapi aku? Standard form dpt 60 lbh kebawah.Haha.Tapi aku tak faham napa tiba-tiba aku amik kos akaun.Tapi so far,akaun ok la.Ehh,aku dah melalot.Berbalik pada topik kita tadi..

Aku kalau masak simple simple mcm masak lemak,masak kicap,masak merah,masak paprik,sup-sup tu boleh lagi lahh..Tapi kalau masuk bab masak kari?rendang?masak 3 rasa?! Memang haram jadah aku tak reti.Berbuih la mulut mak aku ajar aku masak tapi tak masuk-masuk gak dalam kepala otak aku neh.Aku ada gak cari inisiatif len..So,tiap kali aku tolong mak aku masak,semua akan ku catit.Nota aku sangat detail taw.Sampaikan berapa besar sengkuang yang diperlukan dalam masakan pun aku lukis.Haha.

Tapi tu la..Tiap kali nak masak je,aku kene refer buku balik..Tak best lahh cmneh..Aku teringin gak,main campak campak terus jadi.. Pergh! Heaven doe cmtuh.Hm,menurut cerita kawan seangkatan aku,diorg tak la belajar masak sangat detail mcm aku.Diorang campak campak masuk kuali,terus jadi.Ntah apa yang korang campak dalam kuali tuh pun aku tak tawu lahh.

Kalau dah masak mesti akan ada orang yg comment.Comment takpe,kalau complain?Cakap pasal complain,tak payah cakap ah.Dah selalu kena.Lagi-lagi dengan abah aku.Tapi aku dah biasa.Biasa ar,mana ada orang terus-terus hebat kn?Mesti la ada kenangan-kenangan pahit disebalik tu.

Tapi walau apa pun,aku akan cuba perbaiki masakan aku dari semasa ke semasa.Kalau tak,malang lahh kepada sesape yang kahwin dengan aku nanti.HAHA. Apa-apa pun. Fighting!!

No comments:

Post a Comment